"Influenceri môžu poskytovať investičné rady a robiť reklamu
konkrétnym produktom bez toho, aby za svoje odporúčania niesli právnu
zodpovednosť. Z toho dôvodu dochádza často k propagácii neoverených
alebo vysoko rizikových produktov," uviedol na konferencii Dávid Horváth zo spoločnosti Capital Markets.
Spoločnosť upozornila, že na sociálnych sieťach sa čoraz častejšie
vyskytujú aj profily s digitálnymi avatarmi známych osobností alebo
politikov, ktoré ponúkajú pochybné finančné inštrumenty či klamlivé
informácie o rôznych trhových príležitostiach. Takéto reklamy sľubujú
enormné zisky a zlepšenie životných podmienok bez akýchkoľvek skutočných
základov, pričom úplne ignorujú riziká, používajú falošné profily a
domény.
"O tom, o akú veľkú hrozbu ide, svedčia čísla z Veľkej Británie.
Podľa nezávislého regulačného orgánu Financial Conduct Authority je
čoraz viac mladých ľudí v krajine vo veku 18 až 29 rokov obeťou
podvodov, pričom až 62 % z nich sleduje influencerov a 74 % z nich im aj
dôveruje," podotkla spoločnosť.
Riešením by podľa Horvátha mohlo byť vytvorenie právnych mantinelov,
ktoré by takýmto praktikám zabránili. Vyzdvihol však aj dôležitosť
vzdelávania verejnosti v oblasti finančných produktov s cieľom lepšej
finančnej gramotnosti.
Prípady takýchto podvodov sa podľa generálnej tajomníčky Asociácie
finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov Dariny Huttovej na
Slovensku končia v slepej uličke. Zároveň dodala, že hoci Národná banka
Slovenska má odbor ochrany práv finančného spotrebiteľa, jeho možnosti
sú v tomto ohľade veľmi obmedzené.